Stängt tillsvidare p.g.a. COVID-19

Hyra butiksplats i Återbruksbasaren

Återbruket Mobilia har två sammanhängande lokaler på Mobilia Köpcentrum i Malmö. I en del av lokalen hyr vi ut butiksplatser till andra verksamheter som jobbar med återbruk. Allt som säljs ska vara återbrukat, up-cyclat eller hållbart producerat.

Är du intresserad av att öppna en butik eller annan verksamhet under vårt tak, fyll i formuläret nedan, eller skicka eventuella frågor till aterbruketmobilia@gmail.com

Etablera butik

ÅTERBRUKET MOBILIA HAR STÄNGT OCH PROJEKTET ÄR UNDER UTVÄRDERING. DÄRFÖR TAR VI INTE EMOT NÅGRA NYA INTRESSEANMÄLNINGAR JUST NU. TACK OCH PÅ ÅTERSEENDE.

Låter detta som något för dig? Fyll i formuläret, berätta lite om dig själv och vad du vill göra, så kommer vi kontakta dig.

Tack så mycket!
Vi har tagit emot din intresseanmälan.
Oops! Någonting gick fel. Kontakta oss istället på vår facebooksida.

ÅTERBRUKET EXPANDERAR

Återbruket är just nu inne i en utvecklingsfas. Under 2021 har vi vuxit och flyttat in i nya, större lokaler på Mobilia. Nu samlar vi kraft och lärdomar för att ytterligare skala upp och lansera hela projektet i full skala under 2022.

Det finns fortfarande möjlighet att hyra in sig i basaren. Brinner du för hållbarhet och up-cycling. Har du funderat på att starta en butik men har svårt att få tid och pengar att räcka till. Kanske har vi platsen för dig. I Basaren delar ett antal småföretagare och återbrukare på plats, ansvar, kunder och kontakter.

I våra nya lokaler kommer vi inom kort bredda konceptet ytterligare och erbjuda platser för fler, större, klimatsmarta koncept.

  • I vår återbruksbasar bedrivs småskalig, kreativ up-cycling, i syfte att inspirera den enskilde konsumenten.
  • I vår galleria testar vi nya sätt att driva hållbara företag på. Vi utvecklar ett flertal testbäddar för företag, innovatörer och entreprenörer som behöver pröva olika typer av innovativa affärsmodeller.
  • I vår multifunktionella konferensavdelning kan du och ditt företag organisera konferenser, föreläsningar eller utbildningar.
  • I vår mat- och materialavdelning, kan mat-, material- och livsmedelsrelaterade start-ups inspireras av varandra, erbjuda kurser och workshops och nå ut med nya innovativa produkter.
  • Från scenen kan du njuta av livemusik, föredrag eller andra spännande uppträdanden.

De nya lokalerna är under utveckling och mer information kommer kommuniceras ut inom kort.

Bli en del i Malmös snabbast växande mötesplats för hållbart företagande.

Anmäl ditt intresse via formuläret eller maila aterbruketmobilia@gmail.com

Kom igång direkt

Vad ingår i priset?

(Återbruket Mobilia är inne i en utvecklingsfas och följande information gäller i huvudsak "Basaren". Mer information om expansionen kommer kommuniceras ut inom kort.)

Butiksyta och Lounge

Den totala butiksytan i lokalen är ca 250 kvm. För att kunna erbjuda ett brett utbud av produkter vill vi hålla ner storleken på varje enskild butik. Vår förhoppning är att etablera 10 till 15 permanenta butiker. Därmed blir varje butik maximalt 15 kvm.

Utöver permanenta butiker kommer ett antal pop-up-ytor finnas, för återbrukare som inte har möjlighet att driva butik men som ändå vill nå ut med sina produkter.

I hyran ingår el, wi-fi, kaffe och te.

Förutom butiksytan finns en lounge och ytor med möjligheter att organisera workshops, föreläsningar och studiecirklar.

Material

Alla som hyr butiksplats får tillgång till det material som samlas in eller doneras till Återbruket Mobilia. Önskas specifikt material kan detta i vissa fall ordnas via samarbeten med diverse återvinnings-, avfalls- och fastighetsbolag.

Marknadsföring

Varje butik blir exponerad i och får till viss del tillgång till Återbrukets och Mobilias PR- och marknadsföringskanaler.

Stora skyltfönster finns mot parkeringsplats och mot Per Albin Hansson väg.

Verkstad

Alla butiker får tillgång till verkstaden på källarplan.

Försäkring

Återbruket har en allmän företagsförsäkring som täcker det grundläggande, men varje företag är ansvariga för att försäkra sina egna varor.

Gemensamt kassasystem

Att producera, reparera eller up-cycla tillräckligt för att fylla en butik med varor och samtidigt bemanna en butik på heltid skulle bli väldigt tidskrävande. Därför använder vi ett gemensamt kassasystem där all betalning sker.

Kassan är öppen under Mobilias ordinarie öppettider och alla som hyr butiksplats hjälps åt med bemanning.

Vad förväntas av mig?

Företagsform

Vi välkomnar alla företagsformer som aktiebolag, enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomisk- eller ideell förening. Privatpersoner kan inte hyra en butiksplats.

Bemanna kassa

Varje hyresgäst förväntas hjälpa till att bemanna kassan. Beroende av antal hyresgäster varierar antal timmar i månaden, men fördelningen mellan butiker är jämn. Har vi 15 butiker betyder det att varje butik måste bemanna kassan två dagar i månaden.

Schemaläggning sker efter hand.

Närvaro

För att Återbruket Mobilia ska bli en levande handelsplats vill vi inte att butikerna ska stå tomma för ofta. Du förväntas vara på plats i butiken eller i våra lokaler minst 20 timmar i veckan.

Kontakta oss