Stängt tillsvidare p.g.a. COVID-19

Hyra butiksplats i Återbruksbasaren

Återbruket Mobilia har två sammanhängande lokaler på Mobilia Köpcentrum i Malmö. I en del av lokalen hyr vi ut butiksplatser till andra verksamheter som jobbar med återbruk. Allt som säljs ska vara återbrukat, up-cyclat eller hållbart producerat.

Här har vi samlat information om hur det går till att öppna en butik hos oss på Återbruket Mobilia.

Etablera butik

Låter detta som något för dig? Fyll i formuläret, berätta lite om dig själv och vad du vill göra, så kommer vi kontakta dig.

Tack så mycket!
Vi har tagit emot din intresseanmälan.
Oops! Någonting gick fel. Kontakta oss istället på vår facebooksida.

Vad kostar en butiksplats?

Priset består av två delar; en fast årskostnad och en rörlig kostnad som baseras på din omsättning.

Årskostnaden speglar rådande marknadshyra på Mobilia och den rörliga kostnaden är en del av hyran som går direkt till fastighetsägaren Atrium Ljungberg.

  • Aktuell årskostnad är 3 500 kr/kvm exkl. moms.
  • Aktuell rörlig kostnad är 15% av omsättningen
  • Hyran betalas i förskott månadsvis.
Invigningserbjudande!
Fram till 1 juli bjuder vi på omsättningshyran.

Här är ett exempel

Du hyr en plats på 9 kvm och säljer produkter för 60 000 kr i januari och i februari säljer du produkter för 20 000 kr.

9 kvm X 3 500 kr = 31 500 kr/år = 2 625 kr/mån
60 000 kr X 0,15 = 9 000 kr
20 000 kr X 0,15 = 3 000 kr

Hyran för januari blir 11 625 kr
Hyran för februari blir 5 625 kr

Summorna visas exkl. moms.

Kom igång direkt

Vad ingår i priset?

Butiksyta och Lounge

Den totala butiksytan i lokalen är 155 kvm. För att kunna erbjuda ett brett utbud av produkter vill vi hålla ner storleken på varje enskild butik. Vår förhoppning är att etablera 10 till 15 permanenta butiker. Därmed blir varje butik maximalt 15 kvm.

Utöver permanenta butiker kommer ett antal pop-up-ytor finnas, för återbrukare som inte har möjlighet att driva butik men som ändå vill nå ut med sina produkter.

I hyran ingår el, wi-fi, kaffe och te.

Förutom butiksytan finns en lounge och ytor med möjligheter att organisera workshops, föreläsningar och studiecirklar.

Material

Alla som hyr butiksplats får tillgång till det material som samlas in eller doneras till Återbruket Mobilia. Önskas specifikt material kan detta i vissa fall ordnas via samarbeten med diverse återvinnings-, avfalls- och fastighetsbolag.

Marknadsföring

Varje butik blir exponerad i och får till viss del tillgång till Återbrukets och Mobilias PR- och marknadsföringskanaler.

Stora skyltfönster finns mot Per Albin Hansson väg.

Verkstad

Alla butiker får tillgång till verkstaden på källarplan.

Försäkring

Återbruket har en allmän företagsförsäkring som täcker det grundläggande, men varje företag är ansvariga för att försäkra sina egna varor.

Gemensamt kassasystem

Att producera, reparera eller up-cycla tillräckligt för att fylla en butik med varor och samtidigt bemanna en butik på heltid skulle bli väldigt tidskrävande. Därför använder vi ett gemensamt kassasystem där all betalning sker.

Kassan är öppen under Mobilias ordinarie öppettider och alla som hyr butiksplats hjälps åt med bemanning.

Vad förväntas av mig?

Företagsform

Vi välkomnar alla företagsformer som aktiebolag, enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag och ekonomisk- eller ideell förening. Privatpersoner kan inte hyra en butiksplats.

Bemanna kassa

Varje hyresgäst förväntas hjälpa till att bemanna kassan. Beroende av antal hyresgäster varierar antal timmar i månaden, men fördelningen mellan butiker är jämn. Har vi 15 butiker betyder det att varje butik måste bemanna kassan två dagar i månaden.

Schemaläggning sker efter hand.

Närvaro

För att Återbruket Mobilia ska bli en levande handelsplats vill vi inte att butikerna ska stå tomma för ofta. Du förväntas vara på plats i butiken eller i våra lokaler minst 20 timmar i veckan.

Kontakta oss